Podręcznik SPBT
do znowelizowanej normy
PN-EN 206:2014-04

Omawia podstawowe zmiany normy PN-EN 206:2014-04 w stosunku do poprzedniczki z 2003 roku. Przybliża treść aktualnej normy w języku polskim (oryginał opublikowany jest w języku angielskim). [więcej »]

Rynek Betonu Towarowego - podsumowanie 2016 roku

Prognozowana wielkość produkcji betonu towarowego w 2016 roku wyniosła około 20 M m3. Brak znaczącego wzrostu zapotrzebowania to skutek przesunięć przetargowych inwestycji infrastrukturalnych, które będą finansowane ze środków budżetowych Unii Europejskiej na lata 2014-2020(...) [pobierz »]

Zakładowa Kontrola Produkcji - co powinieneś wiedzieć.




[więcej »]

Wyszukiwarka producentów betonu towarowego
Przycisk drukuj

Geneza, cele i zakres Kampanii "Dobry Beton"

ZNAK JAKOŚCI

Logo Znak Jakości

Kampania SPBT "Dobry Beton" to reakcja Stowarzyszenia na nieprawidłowości i utrudnienia, towarzyszące ogólnie wytwarzaniu i dystrybucji betonu towarowego w Polsce. Chodzi o powszechne ignorowanie nowatorskich rozwiązań, jakie proponuje europejska norma PN-EN 206-1 "Beton ..." - zarówno przez projektantów budowlanych, jak i zamawiających mieszankę betonową. Chodzi także o regulacje prawne, dyskryminujące beton towarowy jako wyrób budowlany, ważny z punktu widzenia bezpieczeństwa konstrukcji. Rynek często jeszcze traktowany jest jako platforma dla nieuczciwej konkurencji z pogranicza szarej strefy gospodarczej. Określona grupa producentów nie dotrzymuje reżimów technologicznych, do wyrobu wykorzystuje pozaklasowe kruszywa, stosuje ekwiwalent cementu w ilościach niedopuszczalnych czy też zaniża pojemność ładunku. W konsekwencji, najwięcej traci klient, przeważnie – nieświadomy i bezradny wobec ww. praktyk.

W odpowiedzi Stowarzyszenie corocznie wskazuje wzorce godne naśladowania, czyli - liderów branży - wytwórnie betonu towarowego, wyposażone w zautomatyzowany węzeł produkcyjny sterowany komputerem, odpowiadający aktualnym standardom Unii Europejskiej. Wymaga się, by węzeł był zintegrowany z blokiem podgrzewania komponentów oraz stacją recyklingu. Kandydaci muszą ponadto dysponować kompetentnym personelem, korzystać z certyfikowanych źródeł zaopatrzenia w surowce, udowodnić skuteczność receptur betonu zanim wypuszczą go na rynek, prowadzić systematyczną autokontrolę jakości wszystkich sprzedawanych sortymentów towarowych, dokumentować stan sprawności urządzeń, także - przebieg produkcji i ciągłość sprzedaży z co najwyżej nikłym odsetkiem reklamacji oraz dbać o środowisko w swoim otoczeniu.

Certyfikat Znaku Jakości DOBRY BETONKto może być uhonorowany prestiżowym Znakiem Jakości "Dobry Beton"? Każdy, nowoczesny zakład wytwarzający beton towarowy, który złoży wniosek akcesyjny i podda się wielostopniowej procedurze kwalifikacyjnej, przewidzianej "Regulaminem przyznawania Znaku Jakości SPBT" – z rezultatem pozytywnym. Wyróżnienia udziela Zarząd SPBT – w ślad za rekomendacją Kapituły Znaku Jakości. Dla debiutantów okres ważności odznaczenia wynosi 2 lata, dla prolongujących – 4 lata (dawniej – 3 lata).

Co daje Znak Jakości "Dobry Beton"? Przede wszystkim – jest potwierdzeniem profesjonalizmu. Dzięki wyróżnieniu laureaci zyskują uznanie i prestiż w oczach branży. Stają się atrakcyjniejszymi, bardziej wiarygodnymi partnerami dla wykonawców robót budowlanych. Otwiera im się droga do współpracy z najlepszymi, największymi i bardziej wymagającymi przedsiębiorstwami budowlanymi oraz inwestorami, oczekującymi produktu o ustabilizowanej jakości, zgodnej ze specyfikacją oraz niezawodnej logistyki.

Kampanii "Dobry Beton" od początku, tj. od I edycji (2004/2005) patronuje Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP, organizacja ciesząca się dużym autorytetem w środowisku budowlanym. Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce bardzo ceni sobie ten honorowy patronat, gdyż wyraźnie podnosi rangę odznaczenia. Ważne jest również poparcie Stowarzyszenia Producentów Cementu. Z grona patronów medialnych, którzy zaangażowali się w propagowanie idei "Dobry Beton" - wymienić wypada takie redakcje czasopism, jak: "Builder", "Budownictwo-Technologie-Architektura", "Cement-Wapno-Beton", "Materiały Budowlane", "Samochody Specjalne" czy "Zakłady Betonowe INTERNATIONAL".

Wysoka jakość jest wartością uniwersalną. Dlatego do Kampanii przyłączają się partnerzy, reprezentujący inne, czasami – odległe dziedziny gospodarki, jak np. finanse, bankowość, telekomunikacja, budowa maszyn i urządzeń, surowce. Tak więc wokół szczytnego celu integrują się różne środowiska.

Nagroda ERMCOKampania "Dobry Beton" dorobiła się wymiaru międzynarodowego. Europejska Organizacja Betonu Towarowego ERMCO podczas swojego Kongresu w Helsinkach w 2004 r. wpisała ją trwale na listę najlepszych praktyk w dziedzinie promocji betonu. Tak więc Znak Jakości SPBT jest rozpoznawalny w Europie jako pozytywny symbol. To właśnie z grupy laureatów wyróżnienia "Dobry Beton" wyłoniono 6-ciu polskich kawalerów nagrody ERMCO "Environmental Award".

Nagroda za InnowacyjnośćŚcieżkę kwalifikacyjną każdej edycji zamyka uroczystość finałowa – Gala Znaku Jakości "Dobry Beton" w Warszawie, gdzie w obecności osób zarządu firm członkowskich, zaproszonych producentów spoza kręgów SPBT, delegacji stowarzyszeń pokrewnych, reprezentacji urzędów centralnych, ośrodków akademickich i naukowo-badawczych, dziennikarzy oraz innych prominentnych gości - laureatom wręczane są atrybuty "Dobrego Betonu" tj. certyfikat i pieczęć Znaku Jakości. Przy okazji, do rąk wskazanych przez Kapitułę – trafia statuetka "za innowacyjność" oraz rozpowszechniany jest "Katalog wyróżnionych Znakiem Jakości - LIDERZY BETONU TOWAROWEGO".

Kwartalnik 'Budownictwo, Technologie, Architektura' Dwumiesięcznik 'Cement-Wapno-Beton' Miesięcznik 'Builder' Miesięcznik 'Somochody Specjalne' ERMCO - the European Ready Mixed Concrete Organization Kancelaria Finansowa WEC Sp. z o.o. Świat Betonu

Chcesz otrzymywać aktualne informacje.

Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce
ul. Morawskiego 5, 30 - 102 Kraków
tel./fax: +48 12 427.28.44, e-mail:  | Polityka cookies

projekt i wykonanie:
redwester Advertising